Gabinet Pedagoga
Godziny dyżurów w roku szkolnym 2016/2017:
mgr Joanna Hoffmann- pedagog szkolny, psycholog, socjoterapeuta
Poniedziałek 11.00 – 15.00
Wtorek 08.30 – 13.30
Środa 08.00 – 11.00
Czwartek 12.00 – 16.00
Piątek 08.30 – 12.30
mgr Małgorzata Krzywoń- pedagog, doradca zawodowy
Poniedziałek 08.00 – 10.00
Wtorek 07.30 – 14.30
Środa 07.30 – 15.00
Czwartek 07.30 – 16.00
Kilka wskazówek, które warto zastosować pomagając dziecku zwiększyć motywację do nauki:
- podkreślaj znaczenie nauki w życiu człowieka,
- powtarzaj myśl, że nauka jest celem sama w sobie,
- nie przypisuj zbyt dużej wagi ocenom,
- wyrażaj się pozytywnie o szkole i o nauczycielach,
- doceniaj pracę i samodzielność,
- dostrzegaj osiągnięcia dziecka,
- nie krytykuj, nie oceniaj,
- pomagaj, ale nie wyręczaj,
- nie wyśmiewaj niepowodzeń, ale wskaż jak można uczyć się na błędach,
- nie stawiaj wymagań wobec dziecka ponad jego możliwości,
- nie wyprzedzaj materiału szkolnego,
- wskazuj powiązanie wiedzy ze zjawiskami istniejącymi w otaczającym środowisku,
- podkreślaj korzyści w życiu codziennym płynące ze zdobycia konkretnej wiedzy,
- pokazuj praktyczne zastosowania informacji zdobytych w szkole,
- odnieś się do współczesności np. przy nauce historii,
- wskazuj powiązanie dzisiejszych problemów z opisywanymi w literaturze,
- wzbudzaj w dziecku zainteresowania wieloma dziedzinami życia,
- stwórz warunki do poszerzenia wiedzy i doświadczeń dziecka,
- pomagaj w rozwinięciu umiejętności potrzebnych w nauce (czytanie, zapamiętywanie, notowani, koncentracja uwagi i inne),
- wspieraj!
Dekalog Dobrego Rodzica
Rodzic…
1. Kocha dziecko za to, kim jest, a nie za jego osiągnięcia.
2. Uczy dziecko wyrażać pozytywne, ale i negatywne emocje. Wspiera je, gdy przeżywa złość, strach.
3. Pokazuje dziecku wartość przyjaznych kontaktów z rówieśnikami czy rodziną.
4. Motywuje dziecko do działania, ale nie zmusza i nie oczekuje, by we wszystkim było najlepsze.
5. Sygnalizuje dziecku, że ma ono się prawo mylić, a także prosić o pomoc w każdej sytuacji, w której sobie nie radzi.
6. Dostrzega i chwali pozytywne zachowania dziecka. Jeśli zaś trzeba wyrazić dezaprobatę, robi to życzliwie, oceniając samo postępowanie, a nie dziecko.
7. Tworzy wokół dziecka, uporządkowany, jasny system oczekiwań i wymagań. Dba o stały rozkład czynności domowych.
8. W skupieniu słucha dziecka, w rozmowie jest szczery i otwarty. Zachęca je do zwierzeń, ale też szanuje jego prawo do prywatności.
9. Pozwala dziecku na samodzielność. Nie wyręcza go w obowiązkach, pozwala mu ponosić konsekwencje swojego czynu.
10. Nie stara się być równym kumplem, kolegą. Jest kochającym rodzicem, na którym dziecko zawsze może polegać i z którego zdaniem się liczy.
Prośba dziecka- Janusz Korczak
- Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony.
- Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję - poczucia bezpieczeństwa.
- Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko ty możesz pomóc mi zwalczyć zło, póki jest to jeszcze w ogóle możliwe.
- Nie rób ze mnie większego dziecka, niż jestem. To sprawia, że przyjmuje postawę głupio dorosłą.
- Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy.
- Nie chroń mnie przed konsekwencjami. Czasami dobrze jest nauczyć się rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych.
- Nie wmawiaj mi, że błędy, które popełniam, są grzechem. To zagraża mojemu poczuciu wartości.
- Nie przejmuj się za bardzo, gdy mówię, że cię nienawidzę. To nie ty jesteś moim wrogiem, lecz twoja miażdżąca przewaga !
- Nie zwracaj zbytniej uwagi na moje drobne dolegliwości. Czasami wykorzystuję je, by przyciągnąć twoją uwagę.
- Nie zrzędź. W przeciwnym razie muszę się przed tobą bronić i robię się głuchy.
- Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia. Czuję się przeraźliwie tłamszony, kiedy nic z tego wszystkiego nie wychodzi.
- Nie zapominaj, że jeszcze trudno mi jest precyzyjnie wyrazić myśli. To dlatego nie zawsze się rozumiemy.
- Nie sprawdzaj z uporem maniaka mojej uczciwości. Zbyt łatwo strach zmusza mnie do kłamstwa.
- Nie bądź niekonsekwentny. To mnie ogłupia i wtedy tracę całą moją wiarę w ciebie.
- Nie odtrącaj mnie, gdy dręczę cię pytaniami. Może się wkrótce okazać, że zamiast prosić cię o wyjaśnienia, poszukam ich gdzie indziej.
- Nie wmawiaj mi, że moje lęki są głupie. One po prostu są.
- Nie rób z siebie nieskazitelnego ideału. Prawda na twój temat byłaby w przyszłości nie do zniesienia. Nie wyobrażaj sobie, iż przepraszając mnie stracisz autorytet. Za uczciwą grę umiem podziękować miłością, o jakiej nawet ci się nie śniło.
- Nie zapominaj, że uwielbiam wszelkiego rodzaju eksperymenty. To po prostu mój sposób na życie, więc przymknij na to oczy.
- Nie bądź ślepy i przyznaj, że ja też rosnę. Wiem, jak trudno dotrzymać mi kroku w tym galopie, ale zrób, co możesz, żeby nam się to udało.
- Nie bój się miłości. Nigdy.
ARCHIWUM:
Artykuły
Pliki do pobrania
szkolnictwo zawodowe (156.62 KB)
Kilka słów o cyberprzemocy. (154.41 KB)
Tutaj dowiesz się, gdzie szukać pomocy w razie problemów. (215.00 KB)
PROGRAM WYCHOWAWCZY GIMNAZJUM NR 32 W BYDGOSZCZY (175.00 KB)