Szkoła Podstawowa nr 64

Historia

Temat: Mieszko I i początki Polski.  ( 26 maja )

Temat: Bolesław Chrobry i zjazd w Gnieźnie.  ( 2 czerwca )

Temat: Kryzys i odbudowa państwa polskiego w XI wieku.    ( 9 czerwca )

Temat: Społeczeństwo polskie za pierwszych Piastów.    ( 23 czerwca )

 

Witajcie,

to ostatni mój wpis w tym roku szkolnym. Oceny macie już wystawione i z pewnością wasze myśli skoncentrowane są obecnie na wakacjach.

Chciałem wam życzyć udanego, ale i bezpiecznego wypoczynku podczas letnich ferii. Macie prawo przez te dwa miesiące zapomnieć o szkole i historii.

Mam nadzieję, że we wrześniu wszyscy zobaczymy się już w szkonych ławkach.

Pamiętajcie, żeby nie wyrzucać ćwiczeń do historii. Temat, który dziś zapisałem i jeszcze dwa inne dokończymy sobie jesienią.

Do zobaczenia za dwa miesiące !!!

Andrzej Frankowski

____________________________

 

Dzień Dobry,

to jedna z ostatnich naszych lekcji w tym roku szkolnym. Za tydzień nauczanie zdalne jest zawieszone ze względu na egzaminy klas ósmych.

W tym tygodniu nadal będziemy kontynuować historię Polski Piastów.  Dzisiejszy temat związany jest z kryzysem i odbudową naszego kraju w XI wieku.

Po śmierci Bolesława Chrobrego władzę w Polsce objął jego syn Mieszko II, który koronował się na króla.

To właśnie za czasów Mieszka II zaczął się kryzys polityczny wskutek spisku braci, potem nastąpiło powstanie ludowe a na dodatek Czesi dokonali niszczącego najazdu na Polskę. Wydawało się, że nasze młode państwo polskie nie podniesie się z upadku. Na szczęście los się odwrócił .... .

a) O tych wydarzeniach przeczytacie w podręczniku na stronach 175-178.

b) Warto zobaczyć na Yotubie film na ten temat:  https://www.youtube.com/watch?v=WZQm0V7a9rc

c) A jako utrwalenie nowego tematu zróbcie zadanie 1, 2, 3,4 oraz 5 ze strony 95-96 w waszych ćwiczeniach.

Uwaga:

  • to ostatni moment na przysłanie mi zaległych zadań domowych; w środę wystawiam oceny roczne, dlatego lepiej uniknąć nieprzyjemnych sytuacji
  • bardzo was proszę, abyście nie wyrzucali ćwiczeń do historii w czasie wakacji; będą one nam potrzebne we wrześniu, ponieważ zostały nam jeszcze trzy ważne tematy z dziejów Polski w średniowieczu.

 

Andrzej Frankowski

____________________________

 

Witam,

na poprzedniej lekcji omawialiśmy dzieje Polski za panowania księcia Mieszka I, którego uważa się za pierwszego historycznego władcę naszego kraju.

Po śmierci Mieszka I rządy w młodym państwie polskim objął jego najstarszy syn - Bolesław Chrobry. Tego władcę kojarzymy na pewno jako pierwszego polskiego króla. Na koronę jednak Chrobry musiał czekać aż do roku 1025.

Za panowania Bolesława Chrobrego doszło do słynnego zjazdu w Gnieźnie. Do stolicy Polski w roku 1000 z pielgrzymką do grobu świętego Wojciecha przyjechał niemiecki cesarz Otton III i doszło do spotkania z polskim władcą.

O tych wydarzeniach opowiadaliśmy już w klasie IV, dlatego ten temat nie będzie dla was trudny.

Proszę o :

  • przeczytanie tekstu z podręcznika od strony 170 do strony 174
  • obejrzyjcie też film o tych wydarzeniach: https://www.youtube.com/watch?v=cGPYg5T9Lyc
  • wykonajcie zadanie 1, 2, 4 oraz 5 ze strony 92-94 w ćwiczeniach

 

Uwaga:

  • postarajcie się te ćwiczenia zrobić jak najszybciej; o ich przesłanie do sprawdzenia poproszę te osoby, przy których będę się wahał wystawiając ocenę roczną
  • oceny na koniec roku szkolnego wpiszę wam najpóźniej do 10 czerwca
  • w przypadku wątpliwości możemy się umówić na konsultacje w szkole: w środę ( 3 i 10 czerwca ) w godzinach 9.30 - 11.00 w sali 210

 

Andrzej Frankowski

_____________________________

 

Dzień Dobry,

 Dziś ( 26 maja ) zaczniemy historię naszego kraju. Poznamy postać Mieszka I, który był pierwszym historycznym władcą Polski.

Największymi zasługami Mieszka I jest zjednoczenie różnych plemion słowiańskich w jedno państwo i przyjęcie chrztu w roku 966.

 

Waszym zadaniem do wykonania jest:

1. przeczytać tekst z podręcznika od strony 165 do strony 169

2. obejrzeć na Yotube film:  https://www.youtube.com/watch?v=2QF0AT-VEVc

3. na podstawie filmu i tekstu z podręcznika zróbcie następujące zadania domowe:

a) napisz w zeszycie pracę na temat: Jakie były powody przyjęcia chrześcijaństwa przez Mieszka I i jakie były skutki dla Polski tego wydarzenia?

b) wykonaj ćwiczenie 2, 3, 4 i 6 ze strony 90 - 91 ( zeszyt ćwiczeń )

 

Uwaga:

  • obie części zadania domowego należy przesłać w terminie do 2 czerwca na adres: andref@poczta.fm
  • to będzie już jedno z ostatnich zadań domowych na ocenę, dlatego warto się przyłożyć
  • do końca tego tygodnia wystawię wam oceny przewidywane na koniec roku szkolnego; szansa na poprawę oceny przewidywanej będzie istniała podczas indywidualnych konsultacji w szkole - od 1 czerwca; proszę mi tylko napisać, czy ktoś będzie chciał skorzystać z tej formy

 

Andrzej Frankowski

_______________________

 

 Witam,

W tym tygodniu ( 19 maja ) zaczynamy nowy dział - historię Polski w średniowieczu.

Dzisiejszy temat związany jest ze Słowianami - naszymi przodkami.

Słowianie to plemiona, które zamieszkiwały dzisiejszą Europę Środkowo - Wschodnią na pewno już od wieku V naszej ery.

Dzisiejsze języki takie jak: język polski, czeski, słowacki, rosyjski, ukraiński, białoruski, słoweński, chorwacki, serbski należą do rodziny języków słowiańskich. Onacza to, że wszystkie te narody mają wspólnego przodka - właśnie Słowian.

Waszym zadaniem jest na ten tydzień:

  • przeczytać tekst z podręcznika od strony 160 do strony 164
  • wykonać zadanie nr 1, 3 i 4 ze strony 88-89 w zeszycie ćwiczeń

Proszę w tym tygodniu nie wysyłać mi do sprawdzenia zadania domowego. Wierzę, że wykonacie je samodzielnie i uczciwie.

Czekam nadal na wasze prezentacje o rycerzach i zadanie domowe o sztuce romańskiej i gotyckiej.

Andrzej Frankowski

_______________________

 

Dzień Dobry,

Dziś ( 12 maja ) nadal zostajemy w średniowieczu. Tym razem temat dotyczy kultury i sztuki. Większą wagę położymy na architekturę, czyli średniowieczne budowle. Do naszych czasów przetrwały niektóre wspaniałe średniowieczne kościoły i zamki.

W średniowieczu budowano w dwóch stylach: wcześniejszy zwany romańskim i późniejszy zwany gotyckim. Budowle w obu stylach znacznie się od siebie różniły wyglądem i funkcjonalnością.

Waszym zadaniem jest:

  • przeczytać temat z podręcznika od strony 153 do strony 157
  • obejrzeć na YouTube krótki film :   https://www.youtube.com/watch?v=TehdTAU6Ggc
  • wykonać w ćwiczeniach zadanie 3, 4 oraz 5 na stronach 84 - 85
  • napisać w zeszycie przedmiotowym przykłady najciekawszej architektury gotyckiej i romańskiej w naszym województwie kujawsko-pomorskim

 Zdjęcia wykonanych ćwiczeń oraz zadania z zeszytu proszę przesłać w terminie do 19 maja na adres : andref@poczta.fm

Czekam cały czas na wasze prezentacje o rycerzach lub zakonach rycerskich.

 

Andrzej Frankowski

__________________________

 

 Witam,

w tym tygodniu ( 5 maja) przeniesiemy się do średniowiecznego miasta i średniowiecznej wsi. Dowiecie się jak wyglądały miasta kilkaset lat temu, jak żyli wtedy ludzie i czym się zajmowali.

  • proszę przeczytać tekst z podręcznika od strony 142 do strony 147
  • zwróćcie uwagę na rysunek na stronach 144-145 przykładowego średniowiecznego miasta, znajdziecie tam informacje, jakie były charakterystyczne elemnty obronne takich miast
  • wyjaśnijcie w zeszycie następujące pojęcia:

       - lokacja

        - przywilej lokacyjny

       - cech miejski

        - patrycjusze (cgodzi o średniowieczne miasta)

        - pospólstwo

        - plebs

        - barbakan

        - sukiennice

        - trójpolówka

  • wykonajcie ćwiczenia na stronie 78 - 80 w zeszycie ćwiczeń

Proszę w tym tygodniu nie wysyłać mi do sprawdzenia tych zadań, ponieważ macie do wykonania jeszcze prezentację, o której pisałem tydzień temu.

O przesłanie dzisiejszych zadań poproszę was w późniejszym terminie.

 

Andrzej Frankowski

_________________________

Dzień Dobry,

Dziś (28 kwietnia) zaczniemy omawiać tematykę wypraw krzyżowych i rycerzy w Europie. Tymi zagadnieniami będziemy się zajmować przez dwa tygodnie.  Dlatego połączyłem dwa tematy z podręcznika ( od strony 122 do 127 oraz od strony 136 do strony 141).

Wyprawy krzyżowe to wyprawy rycerzy z Europy do Ziemi Świętej w celu jej odbicia z rąk muzułmanów. Wyprawy te miały miejsce w średniowieczu i trwały prawie 200 lat. Informacje na ten temat znajdziecie w podręczniku od strony 122 do strony 127. Po przeczytaniu tekstu proszę wykonać ćwiczenia od strony 66 do strony 67. Tym razem nie musicie przesyłać mi wykonanych zadań do oceny.

Waszym obowiązkowym zadaniem będzie wykonanie prezentacji multimedialnej na jeden z dwóch podanych niżej tematów:

1. Zakony rycerskie w Europie.


Podczas wypraw krzyżowych powstały zakony rycerskie: Zakon Krzyżacki, Templariusze i Joannici.

Proszę wybrać jeden z tych trzech zakonów i przedstawić ich historię (kiedy powstał, jaki był cel działania, jak długo istniał, gdzie ten zakon działał, jakieś ciekawostki) oraz wstawcie zdjęcia wyglądu takiego rycerza oraz ważniejsze ich zamki w Europie i Polsce.

2. Na rycerskim zamku.

Ten temat dotyczy ogólnie rycerzy i ich zwyczajów. Proszę przedstawić i opisać ważniejsze rycerskie zwyczaje, ich kodeks honorowy, podajcie cechy dobrego rycerza, opiszcie jak się zostawało rycerzem, należy wspomnieć o turniejach). Wstawcie zdjęcia wyglądu takiego rycerza i ich uzbrojenia oraz poszukajcie w internecie zdjęć średniowiecznych rycerskich zamków w Polsce ( dziś to glównie ruiny).

Uwaga:

  • prezentację należy wysłać w terminie do 18 maja 2020 na adres :  andref@poczta.fm
  • ocena z prezentacji będzie się liczyć jako x 3
  • liczy się pomysł przedstawienia tematu, poprawność tektów i właściwy wybór zdjęć.
  • wierzę, że sobie poradzicie, macie prawie trzy tygodnie na wykonanie zadania; niektórzy z was już robili prezentacje na lekcjach

 

pozdrawiam was

Andrzej Frankowski

_______________________

 

Witam po przerwie świątecznej,

w tym tygodniu (21 kwietnia) realizujemy temat związany właśnie z kościołem. Omówimy dwa zagadnienia:

a) konflikt papieża z niemieckim cesarzem

b) powstanie kościoła prawosławnego - czyli podział w kościele chrześcijańskim.

 

Zadania do wykonania:

1. Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika od strony 119 do strony 121.

2. Proszę wykonać ćwiczenia od strony 64 do strony 65.

Zdjęcie wykonanych ćwiczeń proszę przesłać w terminie do 28 kwietnia na adres:

andref@poczta.fm

 

Niedługo czeka was poważniejsze zadanie - prezentacja multimedialna, o szczegółach później.

Andrzej Frankowski

 

 

Dzień Dobry,

do dzisiejszego tematu ( 7 kwietnia)  proszę pobrać plik "Karol Wielki". Tam znajdziecie wszystkie wskazówki i zadania. 

Cały czas sprawdzam wasze poprzednie zadania. Wkrótce oceny pojawią się w dzienniku.

Życzę Wam spokojnych i wesołych świąt.

Andrzej Frankowski