Szkoła Podstawowa nr 64

Zabawy logopedyczne w podróży

Podróż samochodem czy pociągiem to czas dla Was i Waszego dziecka. Wykorzystajcie go dobrze - rzadko zdarza się okazja spędzenia z dzieckiem tylu chwil, nie mając stale “czegoś do zrobienia”. 

Podstawowa zasada:   

Najlepsze zabawki nie zastąpią dobrego towarzystwa. Mama, tata, rodzeństwo na siedzeniu obok mogą sprawić, że dziecko każdą podróż będzie traktować jak przygodę. W wielu zabawach wystarczy zmieniający się krajobraz, dobre pomysły i drobiazgi z torebki mamy. 

Propozycje logopedycznych zabaw w trakcie podróży. 

  1. Zabawy dźwiękonaśladowcze. Proponuję podróżną wersję znanej zabawy “Kamyczek” Jedna osoba mówi wierszyk naśladując jakiś odgłos, druga zgaduje, co wydaje takie dźwięki. 
    • Na środku podwórka leży kamyczek, a pod kamyczkiem jest dziurka. Co w tej dziurce jest? … (tu naśladujemy jakiś odgłos), lub
    • Na środku podwórka leży kamyczek, a pod kamyczkiem jest dziurka. 
      Co w tej dziurce jest? Jaki zwierz, czy wiesz? … (tu naśladujemy odgłos zwierzęcia). 

  1. Śmieszne miny. Robimy nawzajem śmieszne minki próbując rozśmieszyć współpasażerów. Pokazujcie dziwne miny np. grubas-  nadymanie policzków; chudzielec- wciąganie policzków; klaun- przesuwanie warg poziomo, w lewo, w prawo, marszczenie nosa; olbrzym - układamy usta jak do wymowy [o]. 

  1. Samochodowe ćwiczenia języka. Gdy zjeżdżamy z górki - język do brody lub do dolnego wałka dziąsłowego, gdy podjeżdżamy pod górę - podnosimy język do nosa lub do górnego wałka dziąsłowego; zakręty - język na boki, w kierunku uszu; rondo - język oblizuje wargi, zęby. 

  1.  Worek z niespodzianką. Przed wyjazdem wrzucamy do nieprzeźroczystego woreczka kilka różnych przedmiotów np. szyszka, skarpetka, pilot, szczoteczka do zębów, klucze (...). Dziecko zamyka oczy (możemy je zasłonić przewiązaną apaszką) i losuje z worka jedną rzecz. Zadaniem dziecka jest ją opisać i odgadnąć co trzyma w rączkach. 

  1. Oprowadzanie kosmityWesoła zabawa, w której rodzic wciela się w rolę dopiero co przybyłego na Ziemię kosmity, a zadaniem dziecka jest oprowadzić go po okolicy. Odgrywający rolę kosmity rodzic powinien zadawać dziecku dużo pytań, udając, że wielu rzeczy nie zna i nie rozumie, gdyż na jego planecie wszystko wygląda zupełnie inaczej. Może, na przykład, być ciekaw, jak nazywają się rośliny, zwierzęta, które mijamy. Może także nie wiedzieć, dlaczego na chodniku leżą liście, czemu małe dzieci siedzą w wózkach, po co na ulicy namalowano białe pasy albo co oznacza czerwone światło. Wcielające się w rolę eksperta dziecko, intensywnie ćwiczyć będzie umiejętność wypowiadania się.  

  1. Śpiewanki i rymowanki. Podczas jazdy śpiewajcie piosenki, rymujcie wyrazy, wyśpiewujcie wierszyki, rymowanki na wiele sposobów (wysoko, nisko, szybko, wolno, na każdą melodię). Powtarzajcie zdania językołamańce typu: Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego. Chrząszcz brzmi trzcinie w Szczebrzyszynie. 

  1. Zgadywanki 

    • Jedna osoba wymyśla sobie jakiś przedmiot, zwierzę czy roślinę. Pozostali zadają jej pytanianp.: czy to zwierzę? , czy to mieszka w wodzie? Można odpowiadać tylko “tak” lub “nie”. Na tej podstawie trzeba zgadnąć co to jest. 

    • Co widzę, np. widzę coś żółtego! Pozostali na tej samej zasadzie jak poprzednio na podstawie odpowiedzi “tak” lub “nie”, muszą zgadnąć, co to jest. 

  1. Kto pierwszy. Tu liczy się inwencja twórcza uczestników gry. Kto pierwszy... zobaczy...  coś niebieskiego, zielonego, żółtego, czerwony samochód, konia, ptaka. Kto pierwszy ten zdobywa punkt.  

  1. Historyjki 

    • Wymyślajcie historyjki o ludziach, których widzicie przejeżdżając, np. dokąd biegła ta pani z wielką torbą, co w niej miała? jaką rodzinę ma chłopiec, który pojechał na rowerze? 

    • Twórzcie opowiadanie. Jedna osoba mówi pierwsze zdanie, druga kolejne, potem znów następna i tak w kółko. Każdy może dodać jednorazowo jedno zdanie. 

    • Obserwujcie, jakie kształty mają chmury i układajcie o tym historyjki. 

  1. Zabawy z nazwą miejscowości 

    •  Głoskowanie nazw miejscowości, które mijamy. 

    •  Na jaką głoskę rozpoczyna się nazwa miejscowościPoszukujemy inne słowa rozpoczynające się na tę głoskę. 

    • Układanie z głosek nazwy miejscowości innych słów, np. KATOWICE: KOT, KAT, KOTWICA, KWIAT, OWCE, TAK, WICEK 

    • Czytanie nazw miejscowości od końca. 

    • Tworzenie z głosek nazwy miejscowości śmiesznych, niekoniecznie sensownych hasnp. KATOWICE: Kwaśne Arbuzy Tratowały Okoliczne Wioski Idąc Całą Ekipą. 

    • Wymyślanie rymów do nazw miejscowości, które mijamy. 

  1. Zabawy z głoskami i literami 

    • Każdy po kolei mówi nazwę np. owocu rozpoczynającego się na głoskę A. Kto nie umie już wymienić nazwy, odpada. Wygrywa ten, kto wytrwa najdłużej. Potem wymieniamy owoce np. na głoskę B. 

    • Podaj słowo na głoskę.... wymieniamy słowa, które rozpoczynają się wskazaną głoską. 

    • Słowne domino. Każdy z pasażerów wymawia słowo, które rozpoczyna się na głoską poprzedniego słowa np. zegar-rak-kot-torba-akwarium-motyl-(….).itd. 

    • Wyszukiwanie literek na rejestracjach mijanych samochodów. Każdy wybiera sobie jedną literę i wypatruje jej: za znalezienie jej dostaje punkt. Wygrywa ten, kto ich znajdzie więcej w ciągu 20 minut. 

  1. Gry karciane. Polecam “Piotrusia”, również w wersji logopedyczne. W grę może grać kilka osób, atrakcja zapewniona dla wszystkich pasażerów. 

 

 Dzieci lubią także słuchać opowieści z dzieciństwa rodziców oraz z czasów, gdy same były zupełnie malutkie. Wspólna podróż to doskonała okazja, by trochę powspominać, pogłębić łączące was więzi poznać się lepiej. 

 

Bawcie się dobrze, życzę szerokiej drogi i bezpiecznego dotarcia na wymarzone wakacje.