Szkoła Podstawowa nr 64

Wakacyjne zabawy logopedyczne

Wakacje to szczególny okres w rozwoju każdego dziecka. Podczas wakacyjnych zabaw, wycieczek, rozmaitych aktywności, które proponujemy dzieciom warto pamiętać o utrwalaniu tych umiejętności, które dziecko opanowało w ostatnim czasie. 

Wykorzystujmy do tego każdy moment, wspólne spacery, wycieczki – gdy uczymy się obserwować, poznajemy otoczenie, ale też czynności wykonywane każdego dnia – przygotowywanie posiłków, sprzątanie, ubieranie się, opowiadajmy o tym, co widzimy, robimy, zadawajmy dzieciom pytania, bawimy się przy tym dźwiękami, które możemy usłyszeć, naśladować, powtarzać. 

Warto zarezerwować część czasu na utrwalanie ćwiczeń logopedycznych, realizowanych w formie zabawy. Jest to dosyć istotne, aby zachować ciągłość realizowanych ćwiczeń, co znacznie podniesie skuteczność prowadzonej terapii. 
Zabawa jest podstawową formą aktywności dzieci. Jest źródłem wielu bodźców, także okazją poznawania siebie, innych, otoczenia. Warto wykorzystać pozytywne właściwości zabawy w celu kontynuowania ćwiczeń logopedycznych. 

Propozycje zabaw i aktywności stymulujących rozwój mowy dziecka 

  1. Łowienie rybek. Wytnijcie z kartonu schematy ryb, ozdóbcie je cekinami, papierem kolorowym lub pomalujcie pachnącymi pisakami. Narysujcie na rybkach samogłoski, sylaby lub wyrazy. Nałóżcie spinacz na głowy ryb. Wędkę zróbcie ze sznurka, do którego przywiążecie magnez. Rozkładamy rybki i zaczynamy łowienie. Gdy uda się wyłowić rybkę, powtarzamy głośno jej imię (samogłoskę, sylabę lub wyraz), kto nie złowi ryby, musi pokazać śmieszną minkę. 

  1. Logopedyczna zabawa w klasyRysujemy klasy, dziecko skacząc wymawia uzgodnione sylaby lub słowa, np. zaczynające się na wybraną głoskę. Może wymawiać samogłoski, dni tygodnia itp. 

  1. Zabawa z piłką. Podrzucamy, rzucamy do siebie, rzucamy do celukopiemy w określonym kierunku; ważne, żeby każdy ruch piłki powiązany był z sylabą lub wyrazem utrwalającym wymowę. 

  1. Huśtawka. Podczas huśtania się, zorganizujcie zabawę słowną. Dla młodszych- kategoryzacja: wymień jak najwięcej ubrań, zabawek, pojazdów, owoców, imion: dla starszych: co słyszysz na początku słowa? Wymień słowa zaczynające się głoską.... Jakie słowo zaczyna się i kończy tą samą głoską? 

  1. Skakanka. Można skakać i mówić jednocześnie! Najskoczniej ćwiczy się sylaby. CZA, CZO, CZE, CZU... 

  1.  Na plaży. Wykorzystajcie kamyki, muszelki, patyki, mokry piasek. Możecie układać lub pisać sylaby, wyrazy i powtarzać za nim zmyje je woda. 

  1. W lesie. Znajdźcie piórko czy listek i zróbcie konkurs dmuchnięcia w dal. 

  1. W basenie. Przeprowadźcie wodne wyścigi piłeczek pingpongowychDmuchajcie na piłeczki przez słomkę. 

  1. Ping- pong logopedycznyTenis stołowy jest popularną formą spędzania czasu na wakacjach.  Po sportowej rywalizacji- zdmuchujcie piłeczki ze stołu, zorganizujcie wyścigi, kto dalej dmuchnie piłkę. 

  1. W kawiarni. Smaczne i przyjemne będą ćwiczenia buzi z wykorzystaniem lodów i napojów ze słomkąLizanie lodów (oblizywanie, wyciąganie językiem z wafelków) fantastycznie zmusza język do pracy. Picie przez słomkę uruchamia wiele mięśni jamy ustnej.    

  1. Piknik. Oprócz smakołyków i kocyka zabierzcie na piknik gry (scrabble, domino, gry planszowe). 

  1. Podsumowanie dnia. Zachęcajcie dziecko do opowiedzenia tego, co przeżyło i doświadczyło w minionym dniu. Zwracamy uwagę na piękne mówienie. 

  1. Bajki logopedyczne. Opowiadając bajki na dobranoc, sięgnijcie po bajki logopedyczne, w których ćwiczenia buzi i języka są przedstawione w formie ciekawej opowieści (kilka bajek w artykule “Bajki koartykulacyjne”). 

Życzę Wam kreatywnej zabawy i wspaniałych, ciepłych, beztroskich wakacji.