Szkoła Podstawowa nr 64

Kuchenne zabawy logopedyczne

Rodzice często słyszą od logopedy “proszę popracować z dzieckiem w domu”. Nie znaczy to, że musicie spędzać godziny na powtarzaniu nudnych ćwiczeń. Możecie to robić w formie zabawy, wykorzystując czas spędzony w kuchni podczas przygotowywania i spożywania posiłków. Ćwiczenia logopedyczne wykorzystujące jedzenie zawsze wzbudzają u dzieci wiele entuzjazmu. 

Poniżej przedstawiam propozycje ćwiczeń, które usprawnią oddech oraz poprawią ruchomość języka i warg. Wystarczy kilka minut dziennie, a domowe sprzęty i produkty spożywcze doskonale zastąpią pomoce z gabinetu logopedycznego. Wszystkie produkty wymienione w tym wpisie są tylko przykładowe i możecie je zamieniać na coś o podobnej strukturze/konsystencji. Chodzi tylko o wykorzystanie ich do pobudzania konkretnych ruchów poszczególnych elementów aparatu artykulacyjnego. 

 

Ćwiczenia z wykorzystaniem jedzenia 

  • Zlizywanie czubkiem języka przy szeroko otwartych ustach z podniebienia czekoladowego kremu, fragmentu opłatka lub miodu. Wykonujemy to ćwiczenie przy szeroko otwartych ustach. 

  • Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu płatka śniadaniowego lub rodzynki. Ćwiczenie wykonujemy przy szeroko otwartych ustach. Trzymając rodzynkę możemy na zmianę otwierać i zamykać usta. 

  • Oblizywanie ust posmarowanych miodem, dżemem lub kremem czekoladowym. Wykonujemy to ćwiczenie przy szeroko otwartych ustach. 

  • Zlizywanie czubkiem języka rozsmarowanego na talerzu miodu, dżemu lub keczupu, w kształcie np. koła, serca, kwiatka. 

  • Zbieranie czubkiem języka z talerzyka lub serwetki pojedynczych ziarenek 
    ryżu preparowanego. 

  • Jedzenie paluszków bez przytrzymywania ich dłonią. 

  • Wciąganie spaghetti bez użycia rąk. 

  • Dmuchanie na chrupki kukurydziane zawieszone na nitce, a następnie zjadanie bez sięgania po nie rękami. 

  • Rysowanie na talerzu obrazka używając języka i jogurtu czy dowolnego serka (język układamy w szpic). 

  • Chwytanie samymi wargami drobnych okruszków, np. ciastek, chleba - to ćwiczenie usprawnia mięśnie warg. 

  • Wąsy z chrupek kukurydzianych”: umieszczamy paluchy kukurydziane pomiędzy nosem a górną wargą i utrzymujemy jak najdłużej. 

 

Ćwiczenia oddechowe ze słomkami do napojów 

  • Przysysanie i przenoszenie przy pomocy słomki chrupek, kulek czekoladowych lub płatków śniadaniowych z talerzyka do miseczkiSłomka powinna być przytrzymywana środkiem ust i nie powinna być przygryzana. Przeniesione jedzonko można zjeść. 

  • Przez słomkę dmuchamy na chrupki, kulki papieru, prowadząc je wzdłuż toru ułożonego z klocków. 

  • Pijemy gęste jogurty lub soki przez słomki o różnych kształtach – to świetne ćwiczenie podniebienia miękkiego, szczególnie dla tych dzieci, które mają problemy z wymową głosek [k] i [g]. 

  •  „Gotujemy wodę”: dmuchamy przez słomkę do szklanki z wodą tworząc bąbelki, następnie pijemy wodę przez słomkę. To ćwiczenie uczy różnicowania wdechu i wydechu. 

  • „Wulkan”: dmuchamy przez słomkę do szklanki z niewielką ilością wody i kroplą płynu do mycia naczyń. UWAGA! To ćwiczenie dla dzieci, które radzą sobie z dmuchaniem przez słomkę, aby uniknąć połknięcia wody z płynem. 

 

Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem folii aluminiowej

  • Dmuchanie na zwiniętą w kulkę folię aluminiową wprawiając ją w ruch 
    obrotowy na talerzu z wysokimi brzegami.   

  • „Piłka nożna”: na stole, czyli “boisku”, dmuchamy na kulkę z folii aluminiowej, wdmuchujemy ją do bramki ułożonej z klocków albo dwóch kubków i słomek jako ograniczników. 

  • “Strzał do kosza”: dmuchanie na kulkę z folii aluminiowej, przez rurkę po folii spożywczej do kubka. 

 

  • Wdmuchiwanie na szufelkę kulek z folii aluminiowej (mogą być t kulki waty, papieru). 

 

Miłej zabawy podczas czekania na obiad.